حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق

به گزارش مهسان بلاگ، یک روز پس از نخستین سفر نخست وزیر عراق به ترکیه و ملاقات با اردوغان، 8 روستا در شمال دهوک عراق زیر آتش توپخانه های ترکیه ای ویران شدند.

حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق

به گزارش خبرگزاری البلد لبنان، مرکز این آتشبار روستاهای حومه شهرهای باتیفا و دارکار در شمال منطقه زاخو بود که هنوز میزان خسارات وارد شده بر این منطقه تعیین نیست. در حالی که در ماه های اخیر حملات ترکیه بر نواحی مرزی کردنشین افزایش یافته، منابع مطلع ترکیه به نقل از خبرگزاری لومای عربستان، این حملات را پاسخی به تهاجم اخیر شبه نظامیان پ ک ک به خاک این کشور اعلام نموده اند.

توافق برای حل بحران مشترک

نچیروان بارزانی، رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق در حالی مقدمات نخستین سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت مرکزی عراق را به ترکیه و ملاقات با رجب طیب اردوغان فراهم آورد که اقلیم برای مقابله با پ ک ک روابط محبت آمیز ای با ترکیه دارد. به گزارش المانیتور، رؤسای ارشد دو کشور روز پنجشنبه برای انجام توافقات تجاری و انرژی و همچنین راه حل حل بحران تروریسم پای میز مذاکره رفتند. مذاکراتی که اردوغان در نشست خبری مشترک درباره آن به خبرنگاران گفت: فارغ از تفاوت های نژادی و مذهبی؛ همه ترک ها، نمودها، عرب ها، شیعیان یا اهل تسنن که در عراق زندگی می نمایند برادران ما هستند. اما در آینده ترکیه و عراق هیچ جایی برای تروریست ها وجود ندارد چراکه تا زمانی که این معضل وجود داشته باشد منطقه روی آرامش نخواهد دید.

الکاظمی نیز با اشاره به شبه نظامیان پ ک ک به عنوان تهدید مشترک ترکیه و عراق گفت: موضع عراق روشن است و بدون شک هیچ گونه تهدیدی به امنیت ملی و حاکمیت ترکیه را از سوی هیچ گروهی نمی پذیرد. ما قرار است برای تقابل با داعش و دیگر سازمان های تروریستی وارد عمل شویم.

رؤسای دو کشور در شرایطی از پ ک ک به عنوان دغدغه مشترک صحبت کردند که سال ها است تحرکات نظامی ترکیه علیه این گروه شبه نظامی در شمال عراق از طرف گروه معترض این کشور، تجاوز دولت اردوغان به حاکمیت ارضی عراق عنوان شده و این امر را به تنشی لاینحل بدل نموده است. این شرایط در ماه آگوست و پس از کشته شدن دو فرمانده ارشد عراق در موشک باران ترکیه در نواحی مرزی شدت بیشتری نیز گرفت و طرف عراقی خواهان توقف این حملات شد.

گفته می گردد در حالی معضل دیرینه دو کشور، حالا زمینه ساز همکاری های آینده آنها شده است که بغداد علاوه بر افزایش حجم آب رود دجله برای کشت و زرع، خواهان مسدود شدن بستر معاملات نفتی بین المللی شبه نظامیان کرد از سوی ترکیه شده است.

رمزی ماردینی، استاد دانشگاه شیکاگو معتقد است: آنچه رهبران دو کشور را پای میز مذاکره کشانده بحران مالی ناشی از کرونا است. این بسترسازی برای همکاری های آینده نیز با امید به کاهش فشارهای داخلی انجام می گردد. در حال حاضر هیچ یک از دو کشور نمی توانند به طور مستقل از بحران های فعلی خلاص شوند و چاره ای جز همکاری ندارند.

براساس گزارش المانیتور، ترکیه متعهد شده است در صورت ناامن کردن خاک عراق برای پ ک ک از سوی دولت مرکزی، حمایت نامحدودی از بغداد و اقلیم کردستان خواهد داشت و اردوغان نیز با اعلام اینکه جدایی طلبان تروریسم جایی در عراق، سوریه و ترکیه نخواهند داشت موضع صریح دو کشور علیه این گروه را اعلام نموده است.

در حاشیه این ملاقات وزرای خارجه دو کشور نیز با یکدیگر گفت و گو کردند. چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: به عنوان نماینده ترکیه حمایت کامل کشورش برای مبارزه با هر سازمان و گروه تروریستی را اعلام می کنم. فؤاد حسین همتای عراقی او نیز گفت: مهمترین هدف ما برای آینده عراق پاکسازی منطقه از وجود گروه پ ک ک است.

شبه نظامیان پ ک ک که متشکل از گروه های ترکیه ای، امریکایی و اروپایی هستند از زمان صدام حسین در مرز عراق و ترکیه متمرکز شدند. با وجودی که ترکیه با سرکوب نظامی آنها به تجاوزگری به حاکمیت عراق از سوی معترضان این کشور متهم بود اما از آنجا که دولت آنکارا و بغداد و همچنین اقلیم کردستان، این گروه را میهمانان ناخوانده منطقه می دانند موضع مشترکی در قبال دشمنی با آنها دارند.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 72484

به "حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به شمال عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید